Jan Pawe? II
Dodane przez Jadwiga dnia Kwiecień 01 2008 20:59:29


Jan Pawe? II

Tu w tym mie?cie, Wadowicach,
wszystko si? zacz??o. I ?ycie si? zacz??o,
i szko?a si? zacz??a, studia si? zacz??y,
i teatr si? zacz??,
i kap?a?stwo si? zacz??o ...



BIOGRAFIA


M?odo?? papie?a
Karol Wojty?a urodzi? si? 18 maja 1920 roku w Wadowicach jako drugie dziecko Karola Wojty?y seniora i Emilii z Kaczorowskich. Brat Edmund by? od niego o kilka lat starszy. Ojciec przysz?ego papie?a by? by?ym oficerem, który zosta? jednak ostatecznie urz?dnikiem.

 

Dziewi?cioletni Karol prze?y? wielka tragedie. 16 kwietnia 1929 roku zmar?a jego matka, Emilia. Po latach w?a?nie matce po?wi?ci? jeden ze swoich pierwszych wierszy:

Emilii matce mojej

Nad Twoj? bia?? mogi??
Bia?e kwitn? ?ycia kwiaty-
- o, ile? lat to ju? by?o
bez Ciebie – duchu skrzydlaty-

Nad Twoj? bia?? mogi??
Od lat tylu ju? zamkni?t?,
spokój kr??y z dziwn? si??,
z si??, jak ?mier? niepoj?t?.

Nad Twoj? bia?? mogi??,
Cisza jasna promienieje,
Jakby w gór? co? wznosi?o,
Jakby krzepi?o nadziej?.

Nad Twoj? bia?? mogi??
Kl?kn??em ze swoim smutkiem-
o, jak to dawno ju? by?o
jak si? dzi? zdaje malunkiem.

Nad Twoj? bia?? mogi??
O Matko – zgas?e kochanie –
Me usta szepta?y bezsi??:
-Daj wieczne odpoczywanie-

Bardzo m?odo i w tragicznych okoliczno?ciach zmar? brat przysz?ego nast?pcy ?w. Piotra, Edmund. W 1932 r. pracuj?c w Bielskim szpitalu zarazi? si? od pacjentki dyfterytem. "Mój brat, Edmund, zmar? u progu samodzielno?ci zawodowej, zaraziwszy si? jako m?ody lekarz ostrym wypadkiem szkarlatyny, co wówczas (1932 rok) przy nieznajomo?ci antybiotyków by?o zaka?eniem ?miertelnym. S? to wydarzenia, które na g??boko wyry?y si? w mojej pami?ci - ?mier? brata chyba nawet g??biej ni? matki, zarówno na szczególne okoliczno?ci, rzec mo?na tragiczne, jak te? i z uwagi na moj? wi?ksz? ju? wówczas dojrza?o??. Liczy?em w chwili jego ?mierci dwana?cie lat".

Papiescy biografowie zaznaczaj?, ?e ju? od pierwszych lat szko?y wyró?nia? si? jako najlepszy ucze?. Uznawany by? równie? za zdolnego sportowca. Ko?cz?c szko?? nie my?la? jednak o zostaniu ksi?dzem. W planach Karola znajdowa?y si? studia nad literatur? na Uniwersytecie Jagiello?skim, a tak?e doskonalenie umiejetno?ci aktorskich.

Ju? po roku studia przerwa? wybuch II wojny ?wiatowej. Podj?? wówczas fizyczna prac? w zak?adach chemicznych Solvay w Borku Fal?ckim. W tym okresie Karol zwi?za? si? te? z organizacj? podziemn? "Unia", powi?zan? ze ?rodowiskiem katolickim, która stara?a si? mi?dzy innymi ochrania? zagro?onych ?ydów.

W lutym 1941 r., gdy wróci? po pracy do domu zasta? w nim nie?yj?cego ojca. Jak sam wspomina?, w wieku 20 lat utraci? ju? wszystkich, których kocha?.


KALENDARIUM

Jan Pawe? II - Dzie?o ?ycia
Kalendarium ?ycia i pontyfikatu Papie?a Jana Paw?a II.

Kliknij aby powi?kszy?Droga papie?a Jana Paw?a II
LATA M?ODZIE?CZE


PRACA DUSZPASTERSKA



LATA PONTYFIKATU

Jerzy Pi?tek





Testament Jana Paw?a II
Radio Watyka?skie opublikowa?o testament Jana Paw?a II. Pierwsza notatka pochodzi z 6 marca 1979 roku. Testament rozpoczyna si? cytatem z Ewangelii wg ?w. Mateusza "Czuwajcie, bo nie wiecie, kiedy Pan wasz przyb?dzie". Na dyspozytora ostatniej swojej woli papie? wyznaczy? osobistego sekretarza abp. Stanis?awa Dziwisza. Co do miejsca pochówku napisa? "O miejscu niech zdecyduje Kolegium Kardynalskie i Rodacy". Pe?ny tekst testamentu zamieszczono poni?ej.

Testament z dnia 6.III.1979.
(i dodatki pó?niejsze)
W Imi? Trójcy Przenaj?wi?tszej. Amen.

"Czuwajcie, bo nie wiecie, kiedy Pan wasz przyb?dzie" (por. Mt 24, 42) – te s?owa przypominaj? mi ostateczne wezwanie, które nast?pi wówczas, kiedy Pan zechce. Pragn? za nim pod??y? i pragn?, aby wszystko, co sk?ada si? na moje ziemskie ?ycie, przygotowa?o mnie do tej chwili. Nie wiem, kiedy ona nast?pi, ale tak jak wszystko, równie? i t? chwil? oddaj? w r?ce Matki mojego Mistrza: totus Tuus.W tych samych r?kach matczynych zostawiam wszystko i Wszystkich, z którymi zwi?za?o mnie moje ?ycie i moje powo?anie. W tych R?kach zostawiam nade wszystko Ko?ció?, a tak?e mój Naród i ca?? ludzko??. Wszystkim dzi?kuj?. Wszystkich prosz? o przebaczenie. Prosz? tak?e o modlitw?, aby Mi?osierdzie Bo?e okaza?o si? wi?ksze od mojej s?abo?ci i niegodno?ci.
W czasie rekolekcji przeczyta?em raz jeszcze testament Ojca ?wi?tego Paw?a VI. Lektura ta sk?oni?a mnie do napisania niniejszego testamentu.
Nie pozostawiam po sobie w?asno?ci, któr? nale?a?oby zadysponowa?. Rzeczy codziennego u?ytku, którymi si? pos?ugiwa?em, prosz? rozda? wedle uznania. Notatki osobiste spali?. Prosz?, a?eby nad tymi sprawami czuwa? Ks. Stanis?aw, któremu dzi?kuj? za tyloletni? wyrozumia?? wspó?prac? i pomoc. Wszystkie za? inne podzi?kowania zostawiam w sercu przed Bogiem Samym, bo trudno je tu wyrazi?.
Co do pogrzebu, powtarzam te same dyspozycje, jakie wyda? Ojciec ?wi?ty Pawe? VI. (dodatek na marginesie: Grób w ziemi, bez sarkofagu. 13.III.1992). O miejscu niech zdecyduje Kolegium Kardynalskie i Rodacy.
"Apud Dominum Misericordia et copiosa apud Eum redemptio"
Jan Pawe? pp. II
Rzym, 6.III.1979

Po ?mierci prosz? o Msze ?wi?te i modlitwy.
5.III.1990

Wyra?am najg??bsz? ufno??, ?e przy ca?ej mojej s?abo?ci Pan udzieli mi ka?dej ?aski potrzebnej, aby sprosta? wedle Jego Woli wszelkim zadaniom, do?wiadczeniom i cierpieniom, jakich zechce za??da? od swego s?ugi w ci?gu ?ycia. Ufam te?, ?e nie dopu?ci, abym kiedykolwiek przez jakie? swoje post?powanie: s?owa, dzia?anie lub zaniedbanie dzia?a?, móg? sprzeniewierzy? si? moim obowi?zkom na tej ?wi?tej Piotrowej Stolicy.

24.II. – 1. III.1980

Równie? w ci?gu tych rekolekcji rozwa?a?em prawd? o Chrystusowym kap?a?stwie w perspektywie owego Przej?cia, jakim dla ka?dego z nas jest chwila jego ?mierci. Rozstania si? z tym ?wiatem – aby narodzi? si? dla innego, dla ?wiata przysz?ego, którego znakiem decyduj?cym, wymownym jest dla nasZmartwychwstanie Chrystusa.
Odczyta?em wi?c zesz?oroczny zapis mojego testamentu, dokonany równie? w czasie rekolekcji – porówna?em go z testamentem mojego wielkiego Poprzednika i Ojca Paw?a VI, z tym wspania?ym ?wiadectwem o ?mierci chrze?cijanina i papie?a – oraz odnowi?em w sobie ?wiadomo?? spraw, do których sporz?dzony przeze mnie (w sposób raczej prowizoryczny) ów zapis z 6.III.1979 si? odnosi.
Dzisiaj pragn? do niego doda? tylko tyle, ?e z mo?liwo?ci? ?mierci ka?dy zawsze musi si? liczy?. I zawsze musi by? przygotowany do tego, ?e stanie przed Panem i S?dzi? – a zarazem Odkupicielem i Ojcem. Wi?c i ja licz? si? z tym nieustannie, powierzaj?c ów decyduj?cy moment Matce Chrystusa i Ko?cio?a – Matce mojej nadziei.
Czasy, w których ?yjemy, s? niewymownie trudne i niespokojne. Trudna tak?e i nabrzmia?a w?a?ciw? dla tych czasów prób? – sta?a si? droga Ko?cio?a, zarówno Wiernych jak i Pasterzy. W niektórych krajach, (jak np. w tym, o którym czyta?em w czasie rekolekcji), Ko?ció? znajduje si? w okresie takiego prze?ladowania, które w niczym nie ust?puje pierwszym stuleciom, raczej je przewy?sza co do stopnia bezwzgl?dno?ci i nienawi?ci. Sanguis Martyrum – semen Christianorum. A prócz tego – tylu ludzi ginie niewinnie, cho?by i w tym kraju, w którym ?yjemy...
Pragn? raz jeszcze ca?kowicie zda? si? na Wol? Pana. On Sam zdecyduje, kiedy i jak mam zako?czy? moje ziemskie ?ycie i pasterzowanie. W ?yciu i ?mierci Totus Tuus przez Niepokalan?. Przyjmuj?c ju? teraz t? ?mier?, ufam, ?e Chrystus da mi ?ask? owego ostatniego Przej?cia czyli Paschy. Ufam te?, ?e uczyni j? po?yteczn? dla tej najwi?kszej sprawy, której staram si? s?u?y?: dla zbawienia ludzi, dla ocalenia rodziny ludzkiej, a w niej wszystkich narodów i ludów (w?ród nich serce w szczególny sposób si? zwraca do mojej ziemskiej Ojczyzny), dla osób, które szczególnie mi powierzy? – dla sprawy Ko?cio?a, dla chwa?y Boga Samego.
Niczego wi?cej nie pragn? dopisa? do tego, co napisa?em przed rokiem – tylko wyrazi? ow? gotowo?? i ufno?? zarazem, do jakiej niniejsze rekolekcje ponownie mnie usposobi?y.
Jan Pawe? pp. II

5.III.1982

W ci?gu tegorocznych rekolekcji przeczyta?em (kilkakrotnie) tekst testamentu z 6.III.1979. Chocia? nadal uwa?am go za prowizoryczny (nie ostateczny), pozostawiam go w tej formie, w jakiej istnieje. Niczego (na razie) nie zmieniam, ani te? niczego nie dodaj?, gdy chodzi o dyspozycje w nim zawarte.
Zamach na moje ?ycie z 13.V.1981 w pewien sposób potwierdzi? s?uszno?? s?ów zapisanych w czasie rekolekcji z 1980 r. (24.II – 1.III).
Tym g??biej czuj?, ?e znajduj? si? ca?kowicie w Bo?ych R?kach – i pozostaj? nadal do dyspozycji mojego Pana, powierzaj?c si? Mu w Jego Niepokalanej Matce (Totus Tuus).
Jan Pawe? pp. II

5.III.1982

Ps. W zwi?zku z ostatnim zdaniem testamentu z 6.III.1979 (: O miejscu m.inn.pogrzebu) "niech zdecyduje Kolegium Kardynalskie i Rodacy" - wyja?niam, ?e mam na my?li Metropolit? Krakowskiego lub Rad? G?ówn? Episkopatu Polski – Kolegium Kardynalskie za? prosz?, aby ewentualnym pro?bom w miar? mo?no?ci uczynili zado??.

1.III.1985 (w czasie rekolekcji):

Jeszcze – co do zwrotu "Kolegium Kardynalskie i Rodacy": "Kolegium Kardynalskie" nie ma ?adnego obowi?zku pyta? w tej sprawie "Rodaków", mo?e jednak to uczyni?, je?li z jakich? powodów uzna za stosowne.
JPII

Rekolekcje jubileuszowego roku 2000
(12.-18.III.)
(do testamentu)

1. Kiedy w dniu 16.pa?dziernika 1978 konklawe kardyna?ów wybra?o Jana Paw?a II, Prymas Polski kard. Stefan Wyszy?ski powiedzia? do mnie: "zadaniem nowego papie?a b?dzie wprowadzi? Ko?ció? w Trzecie Tysi?clecie". Nie wiem, czy przytaczam to zdanie dos?ownie, ale taki z pewno?ci? by? sens tego, co wówczas us?ysza?em. Wypowiedzia? je za? Cz?owiek, który przeszed? do historii jako Prymas Tysi?clecia. Wielki Prymas. By?em ?wiadkiem Jego pos?annictwa, Jego heroicznego zawierzenia. Jego zmaga? i Jego zwyci?stwa. "Zwyci?stwo, kiedy przyjdzie, b?dzie to zwyci?stwo przez Maryj?" - zwyk? by? powtarza? Prymas Tysi?clecia s?owa swego Poprzednika kard. Augusta Hlonda.
W ten sposób zosta?em poniek?d przygotowany do zadania, które w dniu 16. pa?dziernika 1978 r. stan??o przede mn?. W chwili, kiedy pisz? te s?owa jubileuszowy Rok 2000 sta? si? ju? rzeczywisto?ci?, która trwa. W nocy 24 grudnia 1999 r. zosta?a otwarta symboliczna Brama Wielkiego Jubileuszu w Bazylice ?w. Piotra, z kolei u ?w. Jana na Lateranie, u Matki Bo?ej Wi?kszej (S.Maria Maggiore) – w Nowy Rok, a w dniu 19 stycznia Brama Bazyliki ?w. Paw?a "za murami". To ostatnie wydarzenie ze wzgl?du na swój ekumeniczny charakter szczególnie zapisa?o si? w pami?ci.

2. W miar? jak Rok Jubileuszowy 2000 posuwa si? naprzód, z dnia na dzie? i z miesi?ca na miesi?c, zamyka si? za nami dwudziesty wiek, a otwiera wiek dwudziesty pierwszy. Z wyroków Opatrzno?ci dane mi by?o ?y? w tym trudnym stuleciu, które odchodzi do przesz?o?ci, a w roku, w którym wiek mego ?ycia dosi?ga lat osiemdziesi?ciu ("octogesima adveniens"), nale?y pyta?, czy nie czas powtórzy? za biblijnym Symeonem "Nuncdimittis"?
W dniu 13. maja 1981 r., w dniu zamachu na Papie?a podczas audiencji na placu ?w. Piotra, Opatrzno?? Bo?a w sposób cudowny ocali?a mnie od ?mierci. Ten, który jest jedynym Panem ?ycia i ?mierci, sam mi do ?ycie przed?u?y?, niejako podarowa? na nowo. Odt?d ono jeszcze bardziej do Niego nale?y. Ufam, ?e On Sam pozwoli mi rozpozna?, dok?d mam pe?ni? t? pos?ug?, do której mnie wezwa? w dniu 16.pa?dziernika 1978. Prosz? Go, a?eby raczy? mnie odwo?a? wówczas, kiedy Sam zechce. "W ?yciu i ?mierci do Pana nale?ymy ... Pa?scy jeste?my" (por. Rz 14, 8). Ufam te?, ?e dok?d dane mi b?dzie spe?nia? Piotrow? pos?ug? w Ko?ciele, Mi?osierdzie Bo?e zechce u?ycza? mi si? do tej pos?ugi nieodzownych.

3. Jak co roku podczas rekolekcji odczyta?em mój testament z dnia 6.III.1979. Dyspozycje w nim zawarte w dalszym ci?gu podtrzymuj?. To, co wówczas a tak?e w czasie kolejnych rekolekcji zosta?o dopisane, stanowi odzwierciedlenie trudnej i napi?tej sytuacji ogólnej, która cechowa?a lata osiemdziesi?te. Od jesieni roku 1989 sytuacja ta uleg?a zmianie. Ostatnie dziesi?ciolecie ubieg?ego stulecia wolne by?o od dawniejszych napi??, co nie znaczy, ?e nie przynios?o z sob? nowych problemów i trudno?ci. Niech b?d? dzi?ki Bo?ej Opatrzno?ci w sposób szczególny za to, ?e okres tzw. "zimnej wojny" zako?czy? si? bez zbrojnego konfliktu nuklearnego, którego niebezpiecze?stwo w minionym okresie wisia?o nad ?wiatem.

4. Stoj?c na progu trzeciego tysi?clecia "in medio Ecclesiae", pragn? raz jeszcze wyrazi? wdzi?czno?? Duchowi ?wi?temu za wielki dar Soboru Watyka?skiego II, którego wraz z ca?ym Ko?cio?em – a w szczególno?ci z ca?ym Episkopatem – czuj? si? d?u?nikiem. Jestem przekonany, ?e d?ugo jeszcze dane b?dzie nowym pokoleniom czerpa? z tych bogactw, jakimi ten Sobór XX wieku nas obdarowa?. Jako Biskup, który uczestniczy? w soborowym wydarzeniu od pierwszego do ostatniego dnia, pragn? powierzy? to wielkie dziedzictwo wszystkim, którzy do jego realizacji s? i b?d? w przysz?o?ci powo?ani. Sam za? dzi?kuj? Wiecznemu Pasterzowi za to, ?e pozwoli? mi tej wielkiej sprawie s?u?y? w ci?gu wszystkich lat mego pontyfikatu.
"In medio Ecclesiae" ... od najm?odszych lat biskupiego powo?ania – w?a?nie dzi?ki Soborowi – dane mi by?o do?wiadczy? braterskiej wspólnoty Episkopatu. Jako kap?an Archidiecezji Krakowskiej do?wiadczy?em, czym jest braterska wspólnota prezbyterium – Sobór za? otworzy? nowy wymiar tego do?wiadczenia.

5. Ile? osób winien bym tutaj wymieni?? Chyba ju? wi?kszo?? z nich Pan Bóg powo?a? do Siebie – Tych, którzy jeszcze znajduj? si? po tej stronie, niech s?owa tego testamentu przypomn?, wszystkich i wsz?dzie, gdziekolwiek si? znajduj?.
W ci?gu dwudziestu z gór? lat spe?niania Piotrowej pos?ugi "in medio Ecclesiae" dozna?em ?yczliwej i jak?e owocnej wspó?pracy wielu Ksi??y Kardyna?ów, Arcybiskupów i Biskupów, wielu kap?anów, wielu osób zakonnych – Braci i Sióstr – wreszcie bardzo wielu osób ?wieckich, ze ?rodowiska kurialnego, ze strony wikariatu Diecezji Rzymskiej oraz spoza tych ?rodowisk.
Jak?e nie ogarn?? wdzi?czn? pami?ci? wszystkich na ?wiecie Episkopatów, z którymi spotyka?em si? w rytmie odwiedzin "ad limina Apostolorum"? Jak?e nie pami?ta? tylu Braci chrze?cijan – nie katolików? A rabina Rzymu? i tylu innych przedstawicieli religii pozachrze?cija?skich? A ilu przedstawicieli ?wiata kultury, nauki, polityki, ?rodków przekazu?

6. W miar?, jak zbli?a si? kres mego ziemskiego ?ycia, wracam pami?ci? do jego pocz?tku, do moich Rodziców, Brata i Siostry (której nie zna?em, bo zmar?a przed moim narodzeniem), do wadowickiej parafii, gdzie zosta?em ochrzczony, do tego miasta mojej m?odo?ci, do rówie?ników, kole?anek i kolegów ze szko?y podstawowej, z gimnazjum, z uniwersytetu, do czasów okupacji, gdy pracowa?em jako robotnik, a potem do parafii w Niegowici, i krakowskiej ?w. Floriana, do duszpasterstwa akademickiego, do ?rodowiska ... do wielu ?rodowisk ... w Krakowie, w Rzymie ... do osób, które Pan mi szczególnie powierzy? –
wszystkim pragn? powiedzie? jedno: "Bóg Wam zap?a?"!
"In manus Tuas, Domine, commendo spiritum meum".

A.D.
17.III.2000

Tomasz Dyczko

Twórczo?? literacka Karola Wojty?y - papie?a Jana Paw?a II
Jan Pawe? II by? papie?em niezwyk?ym - sprawowa? pos?ug? kap?a?sk?, przez kilkadziesi?t lat kierowa? Ko?cio?em Katolickim, niestrudzenie pielgrzymowa? po ?wiecie, apelowa? o pokój... By? jednak nie tylko osob? duchown?, autorytetem moralnym, lecz równie? pisarzem. Od najm?odszych lat interesowa? si? teatrem i literatur?. Opublikowa? kilka dramatów, zbiory poezji, rozwa?ania, my?li i opracowania filozoficzne. Poni?ej prezentujemy bibliografi? dzie? papie?a-literata.

2005 - "Pami?? i to?samo??"
2004 - "Wsta?cie! Chod?my!"
2003 - "Tryptyk Rzymski"
2002 - "Autobiografia"
1996 - "Dar i Tajemnica"
1994 - "Przekroczy? próg nadziei" (wywiad - rzeka udzielony w?oskiemu dziennikarzowi Vittorio Massoriemu)
1979 - "My?l?c ojczyzna".
1975 - "Rozwa?ania o ?mierci"
1960 - "Przed sklepem jubilera"
1950 - "Brat naszego Boga" (sztuka teatralna)
1946 - "Pie?? o Bogu ukrytym"
1940 - "Hiob", "Jeremiasz" (sztuki teatralne)



Papieskie dokumenty
Podczas swojego pontyfikatu papie? Jan Pawe? II wyda? wiele dokumentów, które w niezwyk?y sposób wp?yn??y na ?ycie Ko?cio?a i wiernych, zmieniaj?c oblicze instytucji przez niektórych uwa?anej za skostnia?? i oddalon? od rzeczywisto?ci. I cho? papie? nigdy, w ?adnym aspekcie nie zmieni? nauki Ko?cio?a, niektóre z dokumentów wprowadza?y rewolucj? w jej pojmowaniu.

Przedstawiamy najwa?niejsze dokumenty wydane przez papie?a Jana Paw?a II.

ENCYKLIKI

REDEMPTOR HOMINIS (Odkupiciel cz?owieka) / 4 marca 1979
Pierwsza encyklika Jana Paw?a II ma charakter ewangelizacyjny. Papie? loncentruje si? w niej na wyzwoleniu cz?owieka poprzez jego wewn?trzn? przemian? i uznanie prymatu dóbr duchowych nad materialnymi. Dokument zawiera tak wa?ne dla ca?ego pontyfikatu papieskiego wezwanie do powszechnej ewangelizacji i dialogu zarówno z innymi wyznaniami chrze?cija?skimi jak te? z religiami niechrze?cija?skimi.

Pe?na tre?? encykliki w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej

DIVES IN MISERICORDIA ("Bogaty w mi?osierdziu swoim Bóg") / 30 listopada 1980
W swojej drugiej encyklice papie? przypomina?, ?e Mi?o?? jest wi?ksza ni? grzech. Mówi?c o dramacie wspó?czesnego cz?owieka Jan Pawe? II wielokrotnie podkre?la, ?e nie ma sytuacji bez wyj?cia i ?e w ka?dym czasie, w ka?dej epoce Bóg przychodzi cz?owiekowi z pomoc?. Podkre?la rol? mi?osierdzia Bo?ego w ?yciu chrze?cijanina.

Pe?na tre?? encykliki w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej

SLAVORUM APOSTOLI (Aposto?owie S?owian) / 2 wrze?nia 1985
Encyklika wydana w tysi?csetni? rocznic? dzie?a ewangelizacji ?wi?tych Cyryla i Metodego i po?wi?cona misyjnym dzie?om Ko?cio?a. Papie? przywo?uje postaci misjonarzy Europy, by pokaza? aktualne problemy zwi?zane z misjami, te? na koniecznos? pokonywania podzia?ów mi?dzy narodami, jak równie? mi?dzy Ko?cio?ami chrze?cija?skimi.

Pe?na tre?? encykliki w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej

LABOREM EXERCENS (O pracy ludzkiej) / 14 wrze?nia 1981
Jedna z najbardziej znanych encyklik, w której Jan Pawe? II przeprowadzi? w niej analiz? problematyki pracy ludzkiej w warunkach wspó?czesnego ?wiata. Papie? wskazuje ?e najwa?niejsza jest osoba ludzka, a praca powinna by? ?rodkiem utrzymania i pomna?ania dobrobytu kraju oraz samorealizacji cz?owieka a nie celem samym w sobie. Dokument mówi tak?e o uprawnieniach pracowników, o roli i zadaniach zwi?zków zawodowych oraz o godno?ci cz?owieka w stosunkach zawodowych.

Pe?na tre?? encykliki w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej

REDEMPTORIS MISSIO (Misja Chrystusa Odkupiciela) / 7 grudnia 1990
Encyklika dotyczy ewangelizacji i misji, która jest podstawowym powo?aniem Ko?cio?a. Papie? wskazuje, ?e powinna by? ona realizowana z tym samym zapa?em jak to dzia?o si? w czasach apostolskich. Przypomina te?, ?e mimo istnienia licznych organizacji misyjnych, ka?dy chrze?cijanin jest zobowi?zany do ewangelizacji - do bycia misjonarzem w swoim ?rodowisku.

Pe?na tre?? adhortacji w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej


DOMINUM ET VIVIFICANTEM ("Pana i O?ywiciela") / 5 maja 1986
Dokument dotyczy roli trzeciej Osoby Trójcy ?wi?tej - Ducha ?wi?tego. Papie? skupia si? na jego zasadniczej roli w ?yciu zarówno wspó?noty ludzi wierz?cych jak i w istnieniu ca?ego ?wiata. Jan Pawe? II wskazuje na staro?ytno?? wiary w osob? Ducha ?wi?tego, sformu?owanej na Soborze Powszechnym w Konstantynopolu w 381 r. i wyznawanej do dzisiaj w Credo: "Wierz? w Ducha ?wi?tego, Pana i O?ywiciela". Przypomina te? jak? misj? ma Duch w Ko?ciele i ?wiecie - ma on przekonywa? o grzechu, umacnia? Ko?ció? i o?ywia? wierz?cych.

Pe?na tre?? encykliki w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej


REDEMPTORIS MATER (Matka Odkupiciela) / 3 marca 1987
Encyklika po?wi?cona Marii, matce Jezusa. Papie? który w szczególny sposób odnosi? si? do Bogarodzicy, ukazuje centralne miejsce i rol? Matki Jezusa w Ko?ciele, podkre?laj? jej wynikaj?ce z jej podwójnego zwi?zku z Chrystusem i Ko?cio?em macierzy?skie po?rednictwo. Ukazuje te? Mari? jako wyj?tkowy wzór do na?ladowania przez jej pos?ysze?stwo Bo?emu s?owu. Po?wo?uje si? na bardzo bogate wschodnie tradycje maryjne.

Pe?na tre?? encykliki w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej

SOLLICITUDO REI SOCIALIS (Spo?eczna Troska)/ 30 grudnia 1987
Papie? wskazuje na spo?eczne problemy wspóczesnego ?wiata Ostrzega, ?e istnieja w nim tak powa?ne problemy jak ci?g?e zagro?enie ?ycia i poczucia bezpiecze?stwa niemal na ca?ym globie. Wykazuje te? ogromn? trosk? o ubogich na któr? sk?ada si? nie tylko materialne wsparcie ale te? duchowa pomoc. Nawi?zuj?c do jedynej dotychczas spo?ecznej encykliki Paw?a VI, "Populorum progresio", Jan Pawe? II podsumowuje 20 lat spo?ecznych dzia?a? Ko?cio?a po tej encyklice.

Pe?na tre?? encykliki w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej


CENTESIMUS ANNUS (Setna rocznica) / 1 maja 1991
Dokument wyja?nia podstawy katolickiej nauki spo?ecznej w ?wietle wspó?czesnych do?wiadcze? historycznych, skupiaj?c si? szczególnie na za?amaniu si? idei marksistowskich, skompromitowaniu komunizmu jako systemu oraz upadku re?imów na tym systemie budowanych.
Papie? uznaj?c osi?gni?cia gospodarcze kapitalizmu, zwraca jednak uwag? naniebezpiecze?stwa jakie niesie ze sob? liberalizm nie wsparty waro?ciami etycznymi.

Pe?na tre?? encykliki w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej


VERITATIS SPLENDOR (Blask prawdy) / 6 sierpnia 1993
Jan Pawe? II wskazuje na zawarte w s?owach Jezusa odpowiedzi na jedno z zasadniczych pyta? ka?dego cz?owieka "Co mam czyni??". Wskazuje na zawsze istniej?c? relacj? mi?dzy wiar? a moralno?ci? i pisze o ?wiadectwie moralnego chrze?cija?skiego ?ycia, które mo?e stanowi? doskona?e narz?dzie ewangelizacyjne.

Pe?na tre?? encykliki w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej

EVANGELIUM VITAE (Ewangelia ?ycia) / 25 marca 1995
Papie? w tym dokumencie daje wyraz swojej twardej postawie w zakresie nienaruszalno?ci ?ycia ludzkiego od pocz?cia do naturalnej ?mierci. wyk?ada, rozwija i t?umaczy negatywne stanowisko Ko?cio?a w sprawie aborcji i eutanazji. Encyklika wzbudzi?a wiele kontrowersji, szczególnie jesli chodzi o stanowisko Ko?cio?a w sprawie stosowania ?rodków antykoncepcyjnych oraz eksperymentów biologicznych i genetycznym na cz?owieku.

Pe?na tre?? encykliki w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej


UT UNUM SINT (Aby byli jedno) / 25 maja 1995
Encyklika, w której papie? wyja?nia katolickie zasady ekumenizmu i dialogu zbli?aj?cego podzielone chrze?cija?stwo. Wskazuje na wag? dzia?a? na rzecz jedno?ci chrze?cijan i na korzy?ci jakie z niego wynikaj? dla wszystkich wyznawców Chrystusa. Jednocze?nie przestrzega przed "fa?szywym ekumenizmem", który polega na negowaniu wiary i? to w ko?ciele katolickim jest pe?nia ?rodków zbawczych.

Pe?na tre?? encykliki w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej


FIDES ET RATIO (Wiara i rozum) / 14 wrze?nia 1998
Jakie s? relacje mi?dzy wiar? a rozumem? Encyklika dotyczy mi?dzy innymi filozofii, któr? papie? ukazuje jako wysi?ek ludzkiego intelektu zmierzaj?cego do odkrycia odpowiedzi na pytania, które nigdy nie przestan? niepokoi? cz?owieka - "Kim jestem", "Sk?d przychodz? i dok?d zmierzam?", "Dlaczego istnieje z?o?", "Co czeka mnie po tym ?yciu?". Mówi te? ?e nie ma sprzeczno?ci miedzy wiar? a rozumem, ?e "s? one jak dwa skrzyd?a wznosz?ce cz?owieka do Boga".

Pe?na tre?? encykliki w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej


ECCLESIA DE EUCHARISTIA / 17 kwietnia 2003
Dokument w ca?o?ci skupiony na Eucharystii. Jan Pawe? II przekazuje katolikom prawd? i? Ko?ció? ?yje dzi?ki Eucharystii, wyja?nia jej wyja?nia jej znaczenie, odnosz?c si? do krzy?owej ?mierci Jezusa, jego zmartwychwstania i zwi?zanej z tym realnej obecno?ci w ciele (która w?a?nie przez Eucharysti? mo?e by? do?wiadczana).

Pe?na tre?? encykliki w j?zyku polskim na stronach Stolicy Apostolskiej

ADHORTACJE


CATECHESI TRADENDAE (O katechizacji w naszych czasach) / 16 pa?dziernika 1979

FAMILIARIS CONSORTIO (O zadaniach rodziny chrze?cija?skiej) / 22 listopada 1981

REDEMPTIONIS DONUM (O konsekracji zakonnej w ?wietle tajemnicy odkupienia) / 25 marca 1984

RECONCILIATIO ET PAENITENTIA (O pojednaniu i pokucie) / 2 grudnia 1984

CHRISTIFIDELES LAICI (O powo?aniu i misji ?wieckich w Ko?ciele i ?wiecie) / 30 grudnia 1988

REDEMPTORIS CUSTOS (Opiekun Zbawiciela) / 15 sierpnia 1989

PASTORES DABO VOBIS (O formacji kap?anów we wspó?czesnym ?wiecie) / 25 marca 1992

ECCLESIA IN AFRICA (Ko?ció? w Afryce) / 14 sierpnia 1995

VITA CONSECRATA (O ?yciu konsekrowanym i jego roli w Ko?ciele i ?wiecie) / 25 marca 1996

ECCLESIA IN AMERICA (Ko?ció? w Ameryce) / 22 stycznia 1999

ECCLESIA IN ASIA (Ko?ció? w Azji) / 6 listopada 1999

ECCLESIA IN OCEANIA (Ko?ció? w Oceanii) / 22 listopada 2001

ECCLESIA IN EUROPA (Ko?ció? w Europie) / 28 czerwca 2003

PASTORES GREGIS (Pasterze owczarni) / 16 pa?dziernika 2003


KONSTYTUCJE APOSTOLSKIE

SAPIENTIA CHRISTIANA (O uniwersytetach i wydzia?ach teologicznych ) / 15 kwietnia 1979

MAGNUM MATRIMONII SACRAMENTUM (Prawne uznanie Papieskiego Instytutu Studiów nad Ma??e?stwem i Rodzin?) / 7 pa?dziernika 1982

UT SIT (O powo?aniu Pra?atury Personalnej „?wi?tego Krzy?a i Opus Dei” ) / 28 listopada 1982

SACRAE DISCIPLINAE LEGES (Konstytucja og?oszona z okazji wprowadzenia nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego) / 25 stycznia 1983

DIVINUS PERFECTIONIS MAGISTER (Nowe prawodawstwo w procedurze spraw kanonizacyjnych) / 25 stycznia 1983

SPIRITUALI MILITUM CURE (Konstytucja apostolska na temat ordynariatów wojskowych) / 21 kwietnia 1986

PASTOR BONUS (O odnowie i reformie Kurii Rzymskiej) / 28 czerwca 1988

EX CODE ECCLESIAE (O uniwersytetach katolickich) / 15 sierpnia 1990

FIDEI DEPOSITUM (og?oszona z okazji publikacji KATECHIZMU KO?CIO?A KATOLICKIEGO opracowanego po Soborze Powszechnym Watyka?skim II ) / 11 pa?dziernika 1992

UNIVERSI DOMINICI GREGIS (Wakat Stolicy Apostolskiej i Wybór Biskupa Rzymskiego) / 22 lutego 1996

Joanna Gacka

Papie? pielgrzymuj?cy

W ci?gu swojego pontyfikatu papie? wielokrotnie okr??y? kul? ziemsk?. By? na wszystkich zamieszkanych kontynentach, odwiedza? zarówno koronowane g?owy jak i najubo?szych. Przemawia? w parlamentach, na stadionach. Jako pierwszy papie? w historii przekroczy? progi synagogi i meczetu. Przedstawiamy kalendarium papie?a - pielgrzyma.
Dominikana, Meksyk, Bahamy, 21 stycznia - 5 lutego 1979
Polska, 2-9 czerwca 1979
Irlandia i USA, 29 wrze?nia - 7 pa?dziernika 1979
Turcja, 28-30 listopada 1979
Afryka, 2-12 maja 1980
Francja, 30 maja - 2 czerwca 1980
Brazylia, 30 czerwca - 11 lipca 1980
Republika Federalna Niemiec, 15-19 listopada 1980
Daleki Wschód, 16-26 lutego 1981
Afryka, 12-19 lutego 1982
Portugalia, 12-15 maja 1982
Wielka Brytania, 28 maja - 2 czerwca 1982
Brazylia, Argentyna, 11-12 czerwca 1982
Szwajcaria, 15 czerwca 1982
San Marino, 29 sierpnia 1982
Hiszpania, 31 pa?dziernika - 9 listopada 1982
Ameryka ?rodkowa, 2-9 marca 1983
Polska, 16-23 czerwca 1983
Francja, 14-15 sierpnia 1983
Austria, 10-13 wrze?nia 1983
Daleki Wschód, 3-11 maja 1984
Szwajcaria, 12-17 czerwca 1984
Kanada, 9-20 wrze?nia 1984
Hiszpania , Dominikana, Puerto Rico, 10-13 pa?dziernika 1984
Ameryka Po?udniowa, 26 stycznia - 5 lutego 1985
Benelux , 11-21 maja 1985
Afryka, 8-19 sierpnia 1985
Liechtenstein, 8 wrze?nia 1985
Indie, 31 stycznia - 10 lutego 1986
Kolumbia, Santa Lucia, 1-8 lipca 1986
Francja, 4-7 pa?dziernika 1986
Azja - Oceania, 19 listopada - 2 grudnia 1986
Urugwaj, Chile, Argentyna, 31 marca - 13 kwietnia
Republika Federalna Niemiec, 30 kwietnia - 4 maja 1986
Polska, 8-14 czerwca 1979
USA, Kanada - 9-21 wrze?nia 1987
Ameryka ?aci?ska, 7-18 maja 1988
Austria, 23-27 czerwca 1988
Afryka, 10-19 wrze?nia 1988
Francja, 8-11 pa?dziernika 1988
Afryka, 28 kwietnia - 6 maja 1989
Skandynawia, 1-9 czerwca 1989
Hiszpania, 19-21 sierpnia 1989
Daleki Wschód, 6-16 pa?dziernika 1989
Afryka, 25 stycznia - 1 lutego 1990
Czechos?owacja, 21-22 kwietnia 1990
Ameryka ?aci?ska, 6-14 maja 1990
Malta, 25-27 maja 1990
Afryka, 1-10 wrze?nia 1990
Portugalia, 10-13 maja 1991
Polska, 1-9 czerwca oraz 13-16 sierpnia 1991
W?gry, 16-20 sierpnia 1991
Brazylia, 12-21 pa?dziernika 1991
Afryka, 19-26 lutego 1992
Afryka, 4-10 czerwca 1992
Republika Dominika?ska, 9-14 pa?dziernika 1992
Afryka - 3-10 lutego 1993
Albania, 25 kwietnia 1993
Hiszpania, 2-17 czerwca 1993
Ameryka ?aci?ska, USA, 9-16 sierpnia 1993
Litwa, ?otwa, Estonia, 4-10 wrze?nia 1993
Chorwacja, 10-11 wrze?nia 1994
Daleki Wschód, 11-21 stycznia 1995
Polska, 22 maja 1995 (wizyta nieoficjalna)
Czechy, 20-22 maja 1995
Belgia, 3-4 czerwca 1995
S?owacja, 30 czerwca - 3 lipca 1995
Afryka, 14-20 wrze?nia 1995
USA, 4-9 pa?dziernika 1995
Ameryka ?aci?ska, 5-11 lutego 1996
Tunezja, 14 kwietnia 1996
S?owenia, 17-19 maja 1996
Niemcy, 21-23 czerwca 1996
W?gry, 6-7 wrze?nia 1996
Francja, 19-22 wrze?nia 1996
Bo?nia-Hercegowina, 12-13 kwietnia 1997
Czechy, 25-27 kwietnia 1997
Liban, 10-11 maja 1995
Polska, 31 maja - 10 czerwca 1997
Francja, 21-24 sierpnia 1997
Brazylia, 2-6 pa?dziernika 1997
Kuba, 21-25 stycznia 1998
Nigeria, 21-23 marca 1998
Austria, 19-21 czerwca 1998
Chorwacja, 2-4 pa?dziernika 1998
Meksyk, USA, 22-28 stycznia 1999
Rumunia, 7-10 maja 1999
Polska, 5-17 czerwca 1999
S?owenia, 19 wrze?nia 1999
Indie, Gruzja, 6-9 listopada 1999
Egipt, 24-26 stycznia 2000
Jordania, Izrael, 20-26 marca 2000
Portugalia, 12-13 maja 2000
Grecja, Syria, Malta, 4-9 maja 2001
Ukraina, 23-27 lipca 2001
Kazachstan, Armenia, 22-27 wrze?nia 2001
Azerbejd?an, Bu?garia, 22-26 maja 2002
Kanada, Gwatemala, Meksyk, 23 lipca - 2 sierpnia 2002
Polska, 16-19 sierpnia 2002
Hiszpania, 3-4 maja 2003
Chorwacja, 5-9 czerwca 2003
Bo?nia i Hercegowina, 22 czerwca 2003
S?owacja, 11-14 wrze?nia 2003
Szwajcaria, 5-6 czerwca 2004
Francja (Lourdes), 14-15 sierpnia 2004

Powy?sze informacje zaczerpni?to ze strony http://papiez.polska.pl/